Allmänna villkor

1. INTEGRITETSPOLICY

(gäller fr.o.m. 2022-11-23)

2.  ALLMÄNT

2.1 Live it Experiences AB, org.nr. 556687-2247, (nedan ”Live it”) är ett förmedlingsföretag som på olika arrangörers uppdrag presenterar och säljer tjänster inom det segment som kallas upplevelser. Live it har genom avtal erhållit en rätt att i eget namn presentera, förmedla och sälja Värdebevis och Presentkort avseende de Upplevelser som presenteras på Live its Webbplats, i butiker eller hos återförsäljare.

2.2 Syftet med dessa Allmänna villkor är att reglera försäljningen av Lite its Upplevelser och tydliggöra för Köpare och Slutkunder vilka regler som gäller för köp och användning av Live its Produkter, för bokningar av Upplevelser, reklamationshantering m.m.

2.3 Genom nyttjande av Live its Webbplats, vid köp av Produkter, eller vid bokningar av Upplevelser genom Live it, godkänner du dessa allmänna villkor.

2.4 Live it är certifierade av Trygg E-handel.

3. DEFINITIONER

3.1 I dessa Allmänna villkor har följande ord och uttryck den betydelse som anges nedan. Definierade ord och uttryck i singularis omfattar motsvarande ord och uttryck i pluralis (och omvänt) samt ord och uttryck i bestämd form motsvarande uttryck i obestämd form (och omvänt).

”Allmänna villkor”

Live its vid var tid gällande allmänna villkor

”Arrangör”

Part som samarbetar med Live it och åt Slutkund tillhandahåller en Upplevelse som presenterats eller på annat sätt förmedlats av Live it

”Köpare”

Den som köper en Produkt

”Presentkort”

Ett av Live it sålt presentkort, motsvarande en summa pengar, knutet till Live its sortiment av Upplevelser. Presentkortet går att använda vid köp av Upplevelser på Webbplatsen eller i Live its-butiker

”Produkter”

De av Live it vid var tid saluförda produkterna, innefattande Presentkort, Värdebevis samt presentmaterial (askar och boxar och hälsningskort) innehållande dessa

”Slutkund”

Den som bokar och/eller utför en Upplevelse

”Upplevelse”

En upplevelse som presenteras eller annars förmedlas av Live it och vilken upplevelse tillhandahålls av en Arrangör

”Värdebevis”

Ett värdebevis som skapas vid köp av en Upplevelse för nyttjande av sådan Upplevelse

” Webbplats”

Avser hela och delar av den digitala produkt, www.liveit.se, bestående av digital information, innehållande bl.a. kod, script, program, texter, bilder samt annat grafiskt och redaktionellt material, ljud, video, länkar, hyperlänkar, site-maps, databaser samt all annan liknande digital information, som Live it utvecklar, producerar eller sammanställer

4. KÖPVILLKOR

Köp

4.1 Köp kan göras på Live its Webbplats, genom att ringa kundtjänst, i Live its egna butiker eller hos återförsäljare. En lista över vid varje tidpunkt befintliga återförsäljare finns på Webbplatsen, www.liveit.se/aterforsaljare.

4.2 För att handla av Live it behöver du vara myndig eller inneha målsmans godkännande. Köp får inte göras i annan persons namn utan dennes medgivande.

4.3 Vid köp av en Produkt omfattas du som är konsument av Konsumentköplagen (SFS 2022:260). Sker köpet online omfattas det även av Distansavtalslagen (lag 2005:59 om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Vi vill att det ska vara tryggt att handla av Live it, och till förtydligande av dina i lag reglerade rättigheter anges i dessa Allmänna villkor vad som gäller för reklamation, ångerrätt, öppet köp, ansvar och ansvarsfördelning.

4.4 Vid vissa tillfällen tillämpas särskilda villkor bland annat under kampanjer hos Live it. Vid dessa kampanjer specificeras vilka särskilda villkor som framgår och appliceras. Live its särskilda kampanjvillkor visas här: liveit.se/kampanjvillkor.

I förekommande fall kan Live it erbjuda en Prisgaranti. Det innebär att om du köpt en upplevelse hos oss och inom 30 dagar hittar samma specifika upplevelsepaketering till ett lägre ordinarie pris direkt hos vår upplevelsearrangör på samma tillgängliga datum ersätter vi dig med mellanskillnaden på ett Presentkort. Prisgaranti gäller ej upplevelser med flera olika Upplevelsearrangörer/orter, övernattningsupplevelser och kategorin Sveriges Bästa. Prisgarantin gäller ej kampanjpriser. Underlag (ex bildbevis) för ersättningen skickas till kontakt@liveit.se.

Betalning

4.5 Samtliga betalningar (förutom betalning med presentkort) på Live its Webbplats görs genom Klarna Checkout. När du handlar eller lämnar information i Live its kassa godkänner du Klarnas villkor. I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt Klarna Direkt. Vilken information du behöver ange för att bli identifierad i Klarna Checkout kan variera mellan olika köptillfällen. Kreditupplysningar görs aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på valt betalningsalternativ. Klarnas kreditupplysningar påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra, tex banker, som begär kreditupplysningar. Efter att du identifierats visar Klarna Checkout vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för dig. Vilka alternativ du erbjuds kan variera från tid till annan. Du avgör själv om du önskar skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod. Mer information om de olika betalsätten samt kundservice hittar du på Klarnas hemsida. Klarna använder säkerhetslösningen 3D-Secure vid betalning med kort.

Priser och moms

4.6 Live its Värdebevis och Presentkort betraktas som flerfunktionsvouchers och försäljningen av Produkterna sker därför med 0 % moms om inget annat anges. Samtliga priser anges i SEK. Företag och organisationer som behöver redovisa moms kan efter utförandet av vald Upplevelse få ett kvitto med aktuell moms. Live it reserverar sig för eventuella fel och förbehåller sig rätten att ändra priser.

Leverans

4.7 Du kan välja flera olika leveranssätt och utförlig information om dessa får du i samband med ditt köp. Det snabbaste är leverans via e-post, då skickas din beställning direkt till önskad mejladress. Beställning av postleverans som görs senast kl. 15.00 skickar vi samma dag och bör vara framme 1-3 arbetsdagar senare (gäller vardagar). Vid beställning under helgdag skickas beställningen nästkommande vardag. Vid beställning av vissa Produkter, eller flera Produkter kan det hända att paketet inte får plats i brevlådan. Leveransen aviseras då och hämtas ut hos ditt närmaste ombud. Aviutskicket kan göra att leveransen fördröjs med en dag. I händelse av utebliven leverans har Live it ingen möjlighet att återbetala leveranskostnaden. I dessa sällsynta fall skickar vi beställningen på nytt med post eller med digital leverans.

Ångerrätt vid köp från Live its webbshop

4.8 När du handlar på Live its Webbplats omfattas du av Distansavtalslagen (lag 2005:59). Det innebär bl.a. att du har 14 dagars ångerrätt räknat från dess att du mottagit varan (Produkten), och du har rätt att frånträda ditt köp utan att ange något skäl. Observera att köp som gjorts direkt i någon av våra eller våra återförsäljares fysiska butiker inte omfattas av ångerrätten (se dock nedan om öppet köp). Ångerrätten gäller inte för företag.

4.9 Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till Live it om ditt beslut att frånträda köpet (avtalet). Det kan du göra t.ex. med ett brev avsänt per post eller e-post. Får ändamålet finns även ett formulär på Webbplatsen som du kan använda. Formuläret hittar du på www.liveit.se/angerblankett. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

4.10 Om du ångrar ditt köp betalar Live it tillbaka vad du betalat till Live it, inklusive leveranskostnader (undantaget extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då Live it underrättades om ditt beslut att frånträda köpet. Live it kommer att använda samma betalningssätt för återbetalningen som du själv har använt för köpet, om vi inte uttryckligen kommit överens om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Har du köpt en fysisk box/ask behöver du inte skicka tillbaka den, däremot kan du behöva uppge eventuell kod för Värdebevis/Presentkort.

Öppet köp

4.11 När du handlar i Live its fysiska butiker omfattas du inte av ångerrätten enligt Distansavtalslagen. Dock erbjuder Live it 14 dagars öppet köp under förutsättning att Presentkortet inte har använts, och Upplevelsen inte redan har bokats eller bytts till annan Upplevelse. Det innebär att du som handlat har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar och få pengarna tillbaka. Öppet köp gäller inte företagsköp. Om du beställt via postleverans räknas 14 dagar utöver leveranstiden (3 dagar). För att återbetalning ska ske behöver du skicka in kvitto. Live it återbetalar köpeskillingen inom 30 dagar räknat från det att ärendet mottagits och godkänts. Om du köpt Produkten i en av Live its butiker vänder du dig till aktuell butik. Notera att öppet köp bara gäller köp i Live its egna butiker, vilket innebär att om du köpt en Produkt hos en återförsäljare är det deras eventuella regler för öppet köp som gäller, och du kontaktar då respektive återförsäljare. En lista över Live its återförsäljare finns på Webbplatsen, www.liveit.se/aterforsaljare.

4.12 Återbetalningar görs mot uppvisande av kvitto och till den till som erlagt betalning för Produkten. Kortköpsretur återbetalas till samma kort. Vid betalning mot faktura görs återbetalning till fakturamottagare. Återbetalning motsvarar belopp inbetalt enligt kvitto.

5. DIN BESTÄLLNING

Värdehandlingar

5.1 Live it säljer Värdebevis för Upplevelser eller Presentkort på en valör för köp i någon av Live its egna försäljningskanaler. Värdebevisen är flerfunktionsvouchers och därmed aldrig kopplade till ett specifikt evenemang eller event. Flerfunktionsvouchern (Värdebeviset) är endast ett förslag på Upplevelse, och kan alltså bytas mot annan valfri Upplevelse om mottagaren så önskar. Vid byte till en upplevelse av ett högre värde betalar du mellanskillnaden, vid byte av en Upplevelse av lägre värde skapar Live it ett presentkort åt dig på kvarvarande belopp att använda vid senare beställning. Bytesvärdet avser alltid värdet av köpeskillingen vid köptillfället och omfattar alltså inte särskilda erbjudanden som kampanjer, rabatter och prisändringar. Vid byten får du ett nytt Värdebevis för din valda Upplevelse. Värdebevis och Presentkort är värdehandlingar och utan dessa handlingar kan du inte boka din Upplevelse. Som Köpare eller Slutkund ansvarar du för din värdehandling. Om du förlorat din värdehandling är du välkommen att kontakta Live it (du behöver då ett kvitto eller ordernummer).

Flexibilitet

5.2 Live it erbjuder kostnadsfri bytesrätt under 12 månader från inköpsdatum. Värdebevis som redan använts för att boka in en Upplevelse kan inte längre bytas. Om Upplevelsen skulle avbokas går det bra att byta Värdebeviset igen. Du kan själv göra fria byten genom att skapa ett användarkonto på www.liveit.se/minasidor. Vid byte till ett högre värde betalar du mellanskillnaden, vid byte till lägre värde skapar Live it ett presentkort åt dig på kvarvarande belopp att använda vid senare beställningar. Bytesvärdet avser alltid värdet av köpeskillingen vid köptillfället och omfattar alltså inte särskilda erbjudanden som kampanjer, rabatter och prisändringar. Vid byten får du ett nytt Värdebevis för din valda Upplevelse. Det nya Värdebeviset får en giltighetstid baserat på det/de ursprungliga Värdebevisens bytesvärde och giltighetstid.

Giltighetstid

5.3 Värdebevis och Presentkort har en giltighetstid på 12 månader från köptillfället. För Värdebevis innebär det att du har 12 månader på dig att boka in din Upplevelse. Du behöver endast boka din Upplevelse inom giltighetstiden, datum för utförande kan vara efter att utgångsdatumet passerat. För Presentkort innebär det att du har 12 månader på dig att välja en Upplevelse (ett Värdebevis) och boka den. Det går även bra att förlänga giltighetstiden på ditt Värdebevis eller Presentkort en (1) gång mot en avgift om 300 kr för 6 månader. Om du inte har bokat Upplevelse inom värdehandlingens giltighetstid anses den förbrukad. Ett Presentkort/Värdebevis som har passerat giltighetsdatum kan ej förlängas eller användas som betalningsmedel.

6. UTFÖRANDE AV UPPLEVELSE

Bokningsvillkor

6.1 Upplevelser erbjuds på utvalda tider och behöver därför förbokas. Bokning kan endast göras med giltigt Värdebevis. Har du ett Presentkort så väljer du först en Upplevelse, du får då ett Värdebevis för den Upplevelsen. På vår Webbplats hittar du information om varje Upplevelses tillgänglighet, restriktioner och annan viktig info. Live it rekommenderar att detta kontrolleras innan köp och bokning.

6.2 För att boka din Upplevelse skapar du ett användarkonto eller loggar in med ditt befintliga konto på www.liveit.se/minasidor. Där lägger du till ditt Värdebevis och får då bokningsinformation för de Arrangörer som tillhandahåller din Upplevelse. Bokningen sker direkt hos Arrangören, via Live its bokningskalender eller i förekommande fall på annat av Live it tillämpat sätt. Avbokningsvillkoren för bokning via bokningskalendern är normalt 14 dagar. Tänk på att avbokningsvillkoren hos Arrangörerna kan variera och att du alltid är ansvarig för att kontrollera vilka avbokningsvillkor som gäller hos respektive Arrangör. Om du inte gjort någon avbokning och denna bekräftats enligt de avbokningsvillkor som gäller för respektive Arrangör anses Värdebeviset vara förbrukat.

6.3 Notera att när du bokat din Upplevelse föreligger ett separat avtalsförhållande mellan Arrangören och dig som Slutkund. Avtalsförhållandet omfattar då alla frågor som har med utförandet av Upplevelsen att göra, till exempel men inte uteslutande, regler för bokning, avbokning, och utförande av Upplevelsen. Live it uppmanar dig att kontrollera sådana villkor. Det är således Arrangören som ansvarar gentemot dig för att du erhåller den Upplevelse som bokats. Om Live it och Arrangören träffat särskilt avtal därom kan Live it i vissa fall administrera din bokning av Upplevelser i Live its bokningssystem. Sådan bokning görs till förtydligande endast genom Live it och Upplevelsen är att betrakta som bokad av dig hos Arrangören och även i dessa fall föreligger själva avtalsförhållandet avseende utförande av Upplevelsen mellan dig som Slutkund och Arrangören.

6.4 Det kan hända att en Upplevelse måste ställas in med kort varsel till följd av anledningar utom Arrangören och Live its kontroll, exempelvis p.g.a. dåligt väder, tekniska problem eller för få inbokade deltagare. Vid inställd Upplevelse till följd av oförutsedda händelser kommer Live it och Arrangören att meddela dig så snart som möjligt, vänligen uppmärksamma att då detta ligger utom Live its och Arrangörens kontroll kan Live it inte garantera att information om inställd Upplevelse ges i god tid innan den bokade tiden för utförande. Live it ersätter inte eventuella merkostnader, oavsett slag, som kan ha uppkommit som en följd av en Upplevelse.

Tillgänglighet

6.5 Live it erbjuder Upplevelser via ett stort antal Arrangörer över hela Sverige. Utbudet av Arrangörer och orter för Upplevelser förändras kontinuerligt. Live it strävar efter att alltid ha tillgång till det senaste utbudet av Sveriges bästa Upplevelser. Skulle någon Arrangör eller ort utgå erbjuder Live it möjlighet att välja annan ort eller Arrangör alternativt byte av Upplevelse. Byter du till en billigare Upplevelse får du presentkort på resterande belopp.

6.6 Upplevelser kan vara väderberoende, säsongsbundna och/eller ha andra särskilda villkor för utförande och därmed ställas in med kort varsel. Innan köp kan du på Webbplatsen se vilka villkor som gäller för din Upplevelse. Oavsett om Upplevelsen bokas direkt genom Arrangören eller via Live its bokningskalender så rekommenderar vi att bokning görs i god tid. För Upplevelser som bokas via bokningskalendern erbjuder Live it en bokningsservice genom en väntelista, det innebär att du får information så snart det finns nya bokningsbara datum för din Upplevelse.

6.7 Om din Upplevelse är väder- och säsongsberoende och det inte funnits möjlighet till utförande under säsongen så erbjuder Live it möjlighet till ny bokning nästkommande säsong. För Upplevelser som inte är väder- eller säsongsberoende erbjuds möjlighet till ny bokning inom 6 månader. Om möjlighet till bokning inte kan ges förlänger Live it ditt värdebevis kostnadsfritt med 6 månader.

Utförande

6.8 Vid utförandet ska du ta med ditt Värdebevis för Upplevelsen, det fungerar som din biljett för utförande av din bokade Upplevelse. När du bokat din Upplevelse föreligger ett separat avtal mellan dig (Slutkunden) och Arrangören. Det innebär att Arrangörens villkor för utförande gäller och du är ansvarig för att informera dig om och följa dessa för att utföra Upplevelsen. Om sådana villkor inte efterföljs, och Upplevelsen inte kan genomföras, anses ditt Värdebevis förbrukat.

Försäkring

6.9 Det är viktigt för Live it att du känner dig trygg när du utför din Upplevelse. Därför ingår alltid kostnadsfri försäkring när du utför en Live it-Upplevelse i Sverige. Information om denna försäkring finns på www.liveit.se/forsakring. Då det föreligger ett separat avtal mellan dig och den Arrangör där du bokat din Upplevelse ska du dock i första hand vända dig till Arrangören för dennes försäkring och villkor i händelse av tillbud.

Ansvar

6.10 Live it presenterar, förmedlar och säljer Produkter (innefattande Värdebevis och Presentkort) avseende Upplevelser som efter bokning utförs av Arrangörer för Slutkunder. Live its ansvar mot Köpare och Slutkund är därför begränsat till och omfattar endast Live its försäljning och leverans av Live its produkter, dvs Produkter innehållande Upplevelser (Presentkort, Värdebevis samt askar och boxar innehållande dessa) och Live its åtaganden mot Köpare och Slutkunder enligt dessa Allmänna villkor i övrigt.

6.11 För själva Upplevelserna och dess genomförande är det Arrangörerna som ansvarar då avtalet om utförandet träffas mellan respektive Arrangör och Slutkund. Live it ansvarar därmed inte för utförandet av Upplevelsen eller för ansvarsfrågor som kan uppstå i samband därmed. Slutkunderna är därvid hänvisade till de villkor, begränsningar och förutsättningar som tillhandahålls av Arrangören i frågor avseende utförandet, ansvar, försäkringar och liknande. För Upplevelserna och dess genomförande är det således respektive Arrangör som ansvarar och det är till dessa som reklamation ska göras. Det är dock viktigt för Live it att du som kund är nöjd och för att förenkla för dig hjälper vi gärna till i hanteringen av en reklamation även i de fall sådan ska göras till Arrangören. Se vidare 5.13.

6.12 Live it ansvarar inte för skador, förluster (varken direkta eller indirekta) eller andra olägenheter som kan härledas till genomförandet av, eller har annan koppling till, utförandet av en Upplevelse.

Reklamationer och rättigheter

6.13 Vill du reklamera någon av Live its Produkter, dvs produkter innehållande Upplevelser (Presentkort, Värdebevis samt askar och boxar innehållande dessa) kan du skicka reklamationen till reklamation@liveit.se.

6.14 Eventuella reklamationer som avser bokning och/eller utförande av en Upplevelse ska framställas till relevant Arrangör eftersom det är Arrangören som svarar gentemot Slutkunden för Upplevelsen. Live it kan dock förmedla sådan reklamation till Arrangören, se nedan.

6.15 Live it välkomnar alltid återkoppling gällande Upplevelserna. Oavsett om du vill reklamera något du köpt av Live it, eller en genomförd Upplevelse, kan du skicka reklamationen till reklamation@liveit.se. Avser reklamationen en Upplevelse vidarebefordrar Live it reklamationen till relevant Arrangör. Efter mottagande kommer Live it också att utreda reklamationen, i tillämpliga fall tillsammans med ansvarig Arrangör av Upplevelsen. Live it har som målsättning att du ska erhålla svar i reklamationsfrågor inom 20 arbetsdagar.

6.16 Bestämmelser om rättigheter, reklamation m.m. finns i konsumenträttslig lagstiftning, bl.a. Konsumentköplagen (SFS 2022:260). Enligt Konsumentköplagen (5 kap. 2 §) behöver man exempelvis, för att få åberopa att en vara är felaktig, lämna näringsidkaren ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att man borde ha märkt felet, s.k. reklamation. En reklamation som görs inom två månader efter det att konsumenten märkt felet ska alltid anses ha gjorts i rätt tid. Näringsidkaren svarar för fel på varan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt (4 kap. 14 §). Vidare gäller att ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Enligt Konsumentköplagen gällare vidare bl.a. vid dröjsmål med leverans att man som konsument får hålla inne betalningen (3 kap. 3 §). Konsumenten får vidare välja mellan att kräva att köpet fullgörs och att häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för konsumenten (3 kap. 4 och 5 §§). Dessutom finns möjligheter att kräva skadestånd (6 kap).

6.17 Om du tycker att något du har köpt hos Live it är felaktig men Live it inte håller med dig hänvisar vi dig till att få tvisten prövad av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, eller www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer. Vid tvist som uppstått i samband med e-handel från annat EU-land hänvisar vi till EU:s onlineplattform för gränsöverskridande e-handel som finns på https://www.ec.europa.eu/odr.

Force majeure

6.18 Live it är befriat från ansvar gentemot dig om Live it förhindras att fullgöra sina åtaganden på grund av omständighet utanför Live its kontroll eller förmåga som Live it inte skäligen kunnat förväntas förutse, och vars följder Live it inte heller skäligen skulle kunna ha undvikit eller övervunnit, eller om Live it förhindras fullgöra sina skyldigheter på grund av omständighet som är hänförlig till tredje man eller på grund av naturkatastrof, blixtnedslag, elavbrott, arbetskonflikt, krig eller annan orolighet, eldsvåda, nytillkommen eller ändrad lagstiftning eller myndighetsbestämmelse, fel i extern teleförbindelse eller liknande omständigheter.

7. INFORMATION OCH RESERVATIONER

Presentationer

7.1 De texter, bilder och filmer som beskriver Upplevelserna avser att i så hög grad som möjligt återspegla det du ska få uppleva. Då Live it samlar ett stort antal Upplevelser och Arrangörer över hela Sverige vill Live it dock reservera sig för att text, bild och film beskriver Upplevelserna generellt och att variationer kan förekomma mellan olika Arrangörer och orter där en Upplevelse erbjuds. Live it reserverar sig för eventuella felaktigheter på såväl Webbplatsen som i tryckt material.

Immateriella rättigheter

7.2 Live it äger rätt till all mjukvara, databaser, register, texter, bilder och logotyper som används av Live it, eller har tillåtelse att nyttja sådana rättigheter. Om du önskar använda sådant material krävs först Live its eller rättighetshavarens uttryckliga godkännande.

Ändringar

7.3 Live it äger rätt att utan förvarning, oaktat anledning, ändra dessa Allmänna villkor utan föregående avisering. Eventuella ändringar träder i kraft så snart de blivit tillgängliga på den här sidan. Du uppmanas därför att hålla dig uppdaterad vad gäller de Allmänna villkoren.

Särskilda villkor

7.4 Live it erbjuder ibland Upplevelser tillsammans med andra varumärken. Vissa av dessa specialpaketeringar kan komma att omfattas av särskilda villkor, dessa presenteras då på Webbplatsen eller på annat sätt. Tänk på att du som kund är ansvarig att kontrollera vilka villkor som gäller vid köp av sådan paketering.

8. PERSONUPPGIFTER OCH SEKRETESS

Personuppgifter

8.1 När du handlar eller interagerar med Live it kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Vi använder och behandlar dina personuppgifter i samband med att du till exempel köper våra Produkter online eller i butik, besöker vår Webbplats, bokar upplevelser, eller kontaktar kundservice. Exempel på personuppgifter är fullständigt namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer, betalningsinformation, köp-, beställnings- och användningshistorik, IP-adress, användar-ID och annan ärenderelaterad information (t.ex. information som du lämnar när du kontaktar vår kundservice). Personuppgiftsansvarig för dina uppgifter är Live it Experiences AB (Live it), Box 17176, 104 62 Stockholm, organisationsnummer 556687-2247. För personuppgifter som lämnas till eller samlas in av en Arrangör är sådan Arrangör normalt personuppgiftsansvarig.

8.2 Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter Live it behandlar och dina rättigheter hänvisar vi till vår integritetspolicy. Du hittar alltid den senaste versionen av integritetspolicyn på www.liveit.se/integritetspolicy. Du kan självfallet även kontakta oss om du har frågor rörande hanteringen av dina personuppgifter. Kontaktvägar hittar du på Webbplatsen, www.liveit.se/kontakt.

Meddelanden

8.3 Det kan hända att Live it kontaktar dig om dina beställningar eller för att svara på dina frågor. Live it kontaktar vid vissa tillfällen information och specialerbjudanden om produkter och tjänster som du kan ha intresse av. Information om din Upplevelse kan du inte välja att avstå från, men du kan uppge att du vill avstå från att få erbjudanden.

Cookies

8.4 En förutsättning för att kunna använda Live its webbplats är att du accepterar användandet av så kallade cookies. Det är en standardiserad teknologi som nästan alla hemsidor använder sig av idag. Dessa cookies används för att du ska kunna utföra dina beställningar på ett enkelt och smidigt sätt och försvinner när du loggar ut ur tjänsten eller stänger din webbläsare. Om du inte vill acceptera användande av cookies kan du göra inställningar via din webbläsares säkerhetsinställningar. Observera att ett nekande till användning av cookies medför att vissa funktioner inte kommer att fungera fullt ut. Ytterligare information om cookies hittar du på Webbplatsen.

Skyddad information

8.5 Det är viktigt för Live it att du känner dig trygg i användandet av tjänsterna. För att kunna förhindra obehörig tillgång, se till att informationen är korrekt, och garantera att uppgifterna används på rätt sätt, har Live it implementerat vissa fysiska, elektroniska och förvaltande säkerhetsrutiner för att skydda informationen som samlas in online. Live it skyddar uppgifterna i enlighet med etablerade säkerhetsstandarder och rutiner, som exempelvis Secure Sockets Layer (SSL), och Live it utvärderar ständigt ny teknik som är avsedd att skydda information. Live its medarbetare är utbildade för att förstå och följa dessa rutiner för behandling av uppgifter och informerar alla anställda om sekretessavtal, rutiner och riktlinjer.